18 February 2009

MeNGiMBau KeNaNGaN SiLaM... ( Part 2)

ni sambungan nyer....

8. beli kasut skolah Bata BM Turbo atauPallas Jazz.ada yang suka kasut high-cut yang buatan china tu...ada yang suka stokingtebal laaa...
jenama kasut2 tu aku dah lupa.. seingat2 lah.. cuma bata jer yg glamer.... yg pasal stoking aku ingat.... yer masa dulu glamer ngan stokin tebak.. bila nak beli kasut kena cari yg saiz besar sikit.. mana tak nyer.. nak pakai stokin tebal lah katan.. best jer stokin tu.. rasa mcm pijak carpet berbulu tebal.. hahahha. tapi bila kena hujan.. rasa mcm berat jer kasut... dulu hidup susah.. ada sepasang jer kasut.... kalu kasut basah kena hujan, balik tu terus sumbat kasut tu ngan surat khabar.... mlm sebelun mak tido, tukar lagi surat khabar pas tu letak lah kaut tu belakang TV.. tak pun belakang peti ais.. nescaya keringlah kasut2 tersebut.. petua ni.. sapa nak salin.. salin yer.... hehhehe

9. pegi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya, DingDang chocolate balls yang ada mainan kat dlm die, 'telur' keras warnawarni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum.tak dilupakan, 'Ti Kam'.
semua makanan ringan ni aku pernah rasa.... balik dari mengaji singgah kedai beli jajan... yerlah.. nak makan dalam perjalanan pulang ke rumah. kira upah gi mengaji lah tu. ingat lagi tak yg gula2 panjang, pas tu ada cincin kat tas tu.. kadang2 gelang.. aku suka gak beli tu.. bukannak makan sgt gula2 tu.. cuma nak hadiah jer.. kadang, bila tak belanja balik mengaji, simpan duit tu untuk belanja kat babu lak... beli keropok ali baba.. ala keropok yg dalam tu dia balut ngan kertas suratkhabar... ada mcm2 hadiah lah... paling lama dok kat motor babu tu picit satu kopok nak tengok hadiah apa yg best dalam kopok tu...yer lah.. kan tak nampak.. picit jerlah...sambil meneka hadiah yg bakal diperolehi... hehehehh.. mesti babu tu hangin kan.

10. bile dah abih exam, main Monopoly la, Donkey la, Happy Family laa dlm class.
ini dah semestinya.. cikgu2 pun dah pesan, kalu nak bawak permainan leh bawak... cikgu kira dah tak masuk dalam kelas dah. sibuk menanda kertas periksa ( yer ke?)..ketua darjah lak yg memainkan peranan amik nama sapa yg bising.. koyak buku pas tu dok kat meja cikgu sambil tulis nama sapa yg bising... kadang2.. member2 dia buat bising takper lak.... kalu musuh dia.. bunyi suara sikit jer dah terus tulis nama.... mcm bagus jer kan.. meyampah aku. lepas dah tulis nama bg senarai nama ni kat cikgu.. aku tengok takder pun tindakan cikgu tu amik.... habis buku ko jer ko koyak nak tulis nama.. sebab tu aku tak suka jadi ketua / penolong kelas (hahahha.. sebenarnyer org tak nak pilih aku sebab aku baik sangat)

11. budak2 yg dpt Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti keluar awal.
kat sekolah memang ada loceng khas untuk budak2 RMT kuar rehat.. tak silap aku 15 minit awal kot. kadang2 bila aku turun rehat, ada makanan RMT yg lebih, cikgu panggil aku gak.. huhuhuhu. jimat duit aku. lepas rehat, banyak masa lagi.. kira sempat main2 lagi kat belakang sekolah. ingat tak loceng kat sekolah.. bila time habis rehat loceng pertama tu semua kena jadi patung selama seminit... loceng kedua baru leh bergerak.. mcm kelakar kan kalu di ingat balik.. hehehehe

12. lagi satu yang seronok mase time Pendidikan Jasmani, PJ. main bola laa,rounders laa...permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batangaiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', kejar2 duduk...main teng teng..getah panjang..main masak2..galah panjang..
waktu PJ sapa yg tak suka?... mcm2 permainan kitaorg main... kira aktiviti bebas lah.. cikgu ada ke .. tak der ke.. PJ tetap berjalan.. kecuali hujan. tu pun kadang2 main gak kat tempat teduh.. masa aku dulu glamer main getah.. siap gi beli getah kedai mamak nak buat tali getah. dulu aku kecik jer.. tak der lah mcm sekarang ni.. kali tali atas kepala aku leh lepas lah....... kagum gak aku ngan diri sendiri.. tapi sekarang jangan haraplah... nak langkah longkang pun seksa.. kena slim balik ni... hahahhahahah.

13. kita hilangkan dahaga dgn aiskrim 10 sen. yang tube aiskrim, ada byk2color tu. kalau nak makan, kene patahkan kat tengah2 die!
yer betul.. ais krim pop org panggil... suka kaler oren... siap beli share ngan adik beradik yg lain... kadang2, aiskrim tu tak sempat beku pun beli gak. nampak benor dahaga.. tu jer yg murah kot.

14. lipat kertas kecik2, pastuh buat lastik.
hmmm..ni pun kita main dulu ni.baling2 kapur laa. ni aku tak buat lah... abg2 aku yg buat.. siap buat banyak2 simpan dalam plastik kecik... buat lastik pakai getak jer.. sakit gak lah kalu kena dari jarak dekat... kadang2 ni pun leg dijadikan senjata untuk mengorat.. hahahha. oh ya, baru aku ingat.. dulu suka beli pemadam ... lawan2 pemadam.. kalu org tu memang dia dapatlah pemadam tu.. dulu murah jer pemadam tu.. seposen dua kot.. tak pun seposen satu..... ada tu potong kecik2.. sumpit org pakai straw.... habis straw makcik kantin tu aku rembat.

15.jam tgn Boy London
aku ada satu jam tangan ni.. jam tangan ni best sebab dia leh tukar2 warna ikut cuaca.. kadang2 aku letak jam ni dalam peti ais sebab nak tengok dia bertukar kaler.. hahhahha.. bijak kan.

16.permainan nama,negeri,binatang,buah,nama penyanyi dll.
ni pun satu permainan yg cikgu cukup marah.. sebab buku2 sekolah leh jadi nipis... mana tak nyer.. bila nak main jer.. kena koyak tengah2... lagi2 sapa yang jadi penganjur.. yerlah.. nak ajak org main kena lah bg kertas.. hehehheheh.

18.pakai pensel box yg bole bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2 die, pastu ader plak yang bukak leh jadi tingkat-tingkat.
dulu macam2 bentuk pensel box... siap ada permainan lah atas pensel box tu... aku punya dulu yg ada siap sharpener kat dalam tu... tu kira glamer gak...siap design sendiri beli sharpener yg ada cermin belakang tu, amik cermin tu tampal kat kotak pensil tu.. glamer dah tu. kadang2 dalam kotak pensel tu aku tampal sifir... tu pun potong dari buku tulis lama2. tak kuasa aku nak salin.. dulu aku cukup tak suka hafal sifir.. jadi bila jawab matematik, leh aku jeling2 kotak pensel aku tu....

19.main game 2D
ni permaian dulu yg glamer.. game super mario brother... main kat TV... masing berluma untuk ke level seterusnya.. siap amik no. giliran lagi nak main... game ni jugak yg buat tv umah aku dulu rosak.. dia hilang kaler.. dah jadi tv zaman dulu2 lak...

20.permainan waktu petang, galah panjang, bantai selipar, konda kondi
dulu lepas balik mengaji.. gi jumpa member2 kat tempat bias.. bawah pokok ceri. masa tu masing pikir nak main apa.. aku dulu masa kecik mana ada member.. adik pompuan aku dok kampung... yg ada abg2 aku lah.. join lah geng ngan dorang.. geng abg aku.. kira geng aku gak... nak maghrib baru balik umah. tapi skang bila jumpa member2 dulu.. masing2 malu2.. wat tak kenal konon.. termasuk akulah tu.

21. Radio muzik antara yg mmg meletup...
memang meletup.. bila malam2 jer bukak radio muzik.. sebelum tu tengok dulu surat khabar lagu apa yg akan keudara.. siap sedia ngan kaset kosong untuk merakamkan lagu2 best... dulu nak beli kaset mahal wooo.. mana ada Mp3.. sekarang ni nak lagu.. search.. pas tu download.. mudah sangat kan....

22. tulis biodata dulu2 haa.....
ni masa sekolah rendah.. masing sibuk beli buku autograf.. lepas tu pas kat kawan2 dalam kelas.. member pun bawak balik umah.. kalu yg rajin sikit tu siap tulis pakai pen warna warni lagi tu... nama, biodata, tarikh lahir, makanan kegemaran, minumana kegemaran, warna kegemaran.. semua yg kegemaran lah.... esok datang sekolah.. bg kat budak lain lak.... kadang2.. dua tiga buah buku autograf bawak balik umah.. mcm glamer jerkan.. hahahhahaa.

itu jerlah yg aku leh citerkan sikit2 kenagan aku masa dulu.. sekarang ni semua dah berubah.... cepat sangat masa berlalu.... kadang2 tak terkejar oleh kita... benda2 yg kita alami dulu mana ada dah sekarang ni.. nampak sangat kita ni dah semakin tua.... korang tak nak share ke kenangan korang dulu2.. hehehheh

2 comments:

Ayu Firzara said...

Oja....
trahniah akhirnye hilang jugak sawang kat blog nih.

Heheheh memang betul smeua yang kaknoor jawab tuh....same je jawapan kita...hiks.

Best kan dulu, kadang2 ayu pun slau teringat time zaman dulu2. besttttt....

oja said...

heheheh.. tag ayu simpan dulu bg sawang tebal sikit yer.. hehehehhe