18 February 2009

MeNGiMBau KeNaNGaN SiLaM... ( Part 1)

Salam... lama sungguh aku tak update kan.. dah bersawang dah.. tujuan aku menulis ni cuma untuk mencuci sawang2 yg ada wat sementara waktu.. mana tau nanti dibiarkan lama2.. org pun takut nak masuk sini.. hehheeh

oklah, kali n i aku nak citer pasal email yg aku pernah dapat.. just untuk kongsi ngan korang pengalaman aku masa dulu-dulu.... bak kata org mengimbau kenangan lama...hhuhuhuh

tanda-tanda anda bayi tahun 80-an:

1. kita membesar dgn menonton G-Force, He-man, Transformers, Thundercats,Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunks and Mickey Mouse. Not to forgetNinja Turtles, Mask, Smurfs dan Voltron, Tosho Daimoz...
yer betul.. keje aku kalu waktu cuti sekolah tu... bukak jer mata terus gi picit tv... adik beradik aku semua dok depan tv berkumpul tengok citer karton... dulu paling suka citer He-Man... siap wat pedang heman tu dari kertas lagi... citer Jem pun aku suka.. pompuan dalam kartun tu semua cantik2... suka lagu2 diorang...selain itu cite care bear yg perut bear tu ada gambar mcm2.. dan banyak lagi lah.

2. cerita Morrow Attack yang tak pernah miss....
masa citer ni aku kat sabah... balik sekolah jer tunggu depan tv. tak leh miss punyalah.. kat sekolah aku dulu ada satu bilik khas untuk budak2 pompuan tukar baju sukan.. kadang2 kat dalam bilik tu lah masing2 tunjuk aksi yg citer tu buat mcm berdiri kepala kat bawah dan kaki kat atas paling lama.. sapa wat paling lama tu kira hebat giler lah....

3. berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah
masa ni darjah 2 kot.. semua beratur gi kat tempat amik whuduk kat surau.. masing beratur sebaris kat pili air tu... dapat berus gigi ngan golgate kecik free.. lepas gosok gigi masing2 dok tayang keputihan gigi masing2... aku balik umah lak terus belagak ngan abg2 aku yg aku dapat berus gigi ngan colgate free.. hahahhahhaha

4. program minum susu di skolah. nak galakkan budak2time tuh minum susu.
dulu aku susah.. kalu ada org edarkan borang susu sekolah, mak aku yg akan wakilkan abg aku belikan 6 kotak jer.. dia kan abg... jeles tu tak yah cakap lah tengok budak2 bawak satu karton besar balik kelas... aku... tengok jer.. kadang2 beli gak sekotak terus minum kat dalam kelas tu gak untuk tahan kempunan.. paling suka air kotak tu letak dalam peti beku.. lepas dah beku potong tengah2 ngan pisau.. macam aiskrim.. nikmat wooooo....

5. cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu. pukul tapak tangan...kan?
ini dah semestinya... kadang2 kehulur hilir cikgu bawak pembaris ni.. tak leh simpan dalam kelas sebab kalu tinggal, jahanam lah pembaris tu... kadang2 pembaris tu berguna untuk sapa2 yg bertugas susun meja.. sorang pegang pembaris.. sorak betulkan meja.. tapi aku tengok tak lurus gak... kalu bab jadula tugas ni.. aku cukup menyampah dulu2... satu ketidakadilan telah berlaku.. kalu bab menyapu sampah jer.. pompuan.. bab cuci tingkap pun pompuan.. tapi bab padam papan hitam lelaki jer.. senang jer keje diorg kan.. tak adil...uhhhh

6. semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 30 sen jek kat kantin.
kalu nak bandingkan harga makanan dulu ngan sekarang memang tersangat berbeza.. dulu belanja sejolah aku RM1 jer tu termasuk sekali duit tambang bas tau... makan waktu rehat nasi lemak 30 jer... kadang2 beli kuih 20 satu... dulu satu pun cukup kuih... besar.. tu pun tak habis... air secawan 10 jer.... la ni.. RM1 tak cukup nak beli makanan ... oh ya, dulu ada air gas Fanta.... fanta grape ada, fanta merah.. fanta apa lagi yer.. bila nak beli air gas... siap cakap ngan abg kantin tu nak air camfur fanta grape ngan fanta orange... member lain beli campur air lain lak... tukar2 lah rasa sedap ke tak.. esok beli campur yg lain lak.. mcm wat ujikaji lak..

7. Hankyu Jaya, Yaohan - shopping complex yang popular utk meluangkan masa dgn family.
Hankyu jaya ngan Batu road supermarket.. dua tempat ni yg aku selalu gi.. yaohan tu dah kira tempat standard giler dah tu lagipun jauh ngan umah aku... kat batu road supermarket tu.. bila kita naik kat satu tingkat tu, dia ada laluan untuk ke bangunan sebelah.. hebat dah tu.. mcm KLCC ..hahhahah.. la ni pasaraya tu semua dah tutup.... kat situ pun mcm dah tak maju.

bersambung ke part 2 lak....

No comments: