10 April 2008

HYPeRTeNSioN...

Dah lama aku tak kena penyakit ni. seingat aku, last aku kena penyakit ni tahun lepas ( sbb period aku tak menentu dan aku dapat maklumat mengenai kanser pangkal rahim). aku sebenarnyer bukan apa.. aku ni tak suka ditimpa masalah yg berat2. kalu aku ada masalah yg berat atau susah nak selesaikan aku akan kelihatan sgt tidak mempunyai mood yg tidak baik. ini merupakan simpton2 bila aku kena penyakit ni
  • aku akan berfikir sampai tak tercapai dek akalku
  • hilang selera makan
  • aku akan menangis sepanjang masa
  • bercerita pada sesiapa sahaja yg aku leh percayai. bukan aku nak kecoh.. aku perlu luahkan apa yg terbuku.. aku tak nak simpan masalah ni. selalunya bila dah luahkan aku akan tenang setengah jam jer.. lepas tu penyakit tu akan datang balik.
  • bercakap seorang diri dalam hati sambil benda tu bermain2 di fikiran aku.
  • aku tak leh fokus
teruk ke penyakit aku ni??? aku sendiri pun tak tahu. adakah aku sorg jer yg alami penyakit ni? sapa yg ada penyakit ni angkat tangan...

meh aku citer kat korang camner aku leh kena penyakit ni semalam.

pada 9 april 2008 pada jam 8.20 pagi telefon ofis aku bunyi.. dia perkenalkan diri sebagai S. aku ingat2 lupa akan dia... tiba2 terus dia serang aku.

S : oja.. i tau yang u dah buruk2 i kat tempat keje i ni
Aku : eh.. apsal ni.. apa salah aku.. tiba2 jer cakap camni
S : i ada bukti lah oja.. u ada YM ngan A dan cakap buruk pasal i
Aku : apa yang u cakap ni S.. A memanglah kawan i ( A ni anak buah dia sekarang).. i pun dah lama tak contact dia.. takderlah i burukkan u. i borak2 kosong jer ngan dia. lagipun benda ni dah lama.. 2 tahun dah
S : sekarang ni.. sebab u yg mula dulu.. jadi A jadi benci ngan i sampai sekarang. kalu ada budak baru masuk sini pun dia gi citer keburukan i kat budak baru tu tau.
Aku : eh.. S, sekarang ni, tu masalah awak ngan A. mesti ada sebab dia tak suka awak. takkan dia nak percaya kata saya 100%. saya tak nak campur. awak cakaplah elok2 ngan dia. kalu awak kat sana ok, takderlah dia benci awak.. lgpun ym saya ngan dia dah lamalah S. org kat sana leh nilai awak camner.
S : oja.. i pernah marah dia sekali jer... takkan dia dendam kat i .u tau tak, sekarang ni i dah sampai tahap nak dibuang kerja tau. i nak mintak u nasihatkan A. jgn buat camni kat i.
Aku : saya boleh nak nasihatkan dia.. tapi terpulanglah pada dia nak dengar ke tak. baik awak setelkan sendiri masalah awak ngan A sendiri.
S : tapi sebab u lah oja.. i boleh bawak ym ni ke pengurusan u. kalu apa2 jadi kat saya, saya akan bawak naik ke mahkamah. u tau tak, keje ni periuk nasi i tau. i kena tanggung mak bapak i lagi. i takkan berdiam diri tau.( satu ugutan tu).
Aku : terpulanglah pada u. lgpun benda ni dah lama.. dah 2 tahun, budak baru lahir pun dah pandai berlari. i tak hasut pun diorg suruh benci u. dorg pun pandai menilai u.

dekat 20 minit dia serang aku.. dia mintak diri.. nanti dia call balik. dia ada keje.

aku terus call A sebab nak tau apa yg terjadi sebenarnya

Aku : hello.. A, apa yg terjadi ni. S call aku serang aku lak tu.. siap ugut2 bagai.
A : jap... ko dengar dia kena marah ni.. dia ada kat sini ( cakap sambil berbisik)
Aku :eh. apsal tu. kenapa ngan dia.. aku ingat ko ngan dia dah berbaik.
A : Aku takkan berbaik ngan dia.. aku taknak tgk langsung muka dia.
Aku : ko ni tak baik camni. sian kat dia. dia suruh aku pujuk ko jgn buat camtu lagi kat dia. dia sampai nak kena buang keje ko tau tak. siap ugut2 nak bawak ym history tu kat pengurusan kat sini. nak naik mahkamah lagi tu.
A : hahahhaha.. padan muka dia. kitaorg kat sini semua tak tahan ngan dia lah oja. selalu sgt dia cakap camtu.. ko tak yah takutlah. ni bukan masalah ko. sekarang ni masalah dia kat sini. apsal lak nak libatkan ko. tapi camner dia leh amik histori ym aku.
Aku : dia kata ada org dapatkan utk dia.
A : dia tu memang teruk lah. suka2 dia nak ceroboh pc aku. kau tau oja.. dia ni selalu remote pc budak2 sini. ko jgn risau nak naik mahkamah ...naiklah.. aku leh dakwa dia ceroboh pc aku.. ( iskh.. leh lak dia main2). dia memang ada kawan ngan sorg kat sini. yg kawan tu lak ada boyfriend ngan anak dato'. selalu gak lah bercerita pasal lawyer2 ni. org kat sini dah lali lah oja.
Aku : aku bukan apa A, sian gak kat dia korg wat camtu. kat sini dulu takderlah kitaorg wat sampai camtu sekali.
A : buat apa nak kesian. dia yg memang bawak masalah kat sini. dia serang ko tadi sebab dia kena marah sebab terdelete user punya email. ntah apa dia godek dalam bilik server tu.lepas tu tak nak ngaku lak. terang2 dia yg buat sebab kitaorg semua takder, gi kursus. bukan aku nak citer lah dia kat sini memang banyak masalah. kalu gi kursus kat INTAN, hari 1st ngan 2nd jer ada... hari lain dia takder. suka bergayut. selalu takder kat ofis. buat pengetahuan ko, kat sini aktiviti kuar masuk pejabat direkod. kadang2 kul 10 tu dia kuar siap guna punch card org lain lagi... ko tak yah risau la oja.
Aku : kalu camtu takperlah. kalu aku naik mahkamah jgn lupa jd saksi aku..
A : hehehhehhe... aku backing ko punyalah. ko tak salah.

aku still rasa tak sedap ati. aku sms kat A mintak history ym.

A balas:
Aku dah delete yg dulu2.
Pah t2 skang dah disablekan history.
ko don wori, dia dah byk wat kes kat sini.
pah2 byk kali gak ckp nk ngadu kat org atas.
tp x buat pun.. dia bani ckp jer. x bani buat.
Aku leh jamin dia x kan buat apa2..
kalo dia wat gak, aku leh cas dia ceroboh pc aku.
bende tu pun salah gak. aku dah kate bende ni xde kena mengena ngan ko
Aku yg stat tanya ko. Kalu aku tak tanya, ko takkan jawab kan.
Alah, lgpun perbualan kita leh dianggap perbualan biasa. apa yg dia nak beso2kan?
Dia yg takut sebab dia yg salah.
sebab tu dia cr point lain utk tutup kesalahan dia.
ini masalah dalaman kitaorg.
xde kena mengen ngan org luar.
~10.40AM 09-04-2008~

SMS dr A lagi:
lg 1 kes dia ari ni.
Bil talipon dia dah sampai ke pengarah.
Hahahaha! tu la.. hr2 dtg keje bergayut jer.
x buat keje!
~ 11.05AM 09-04-2008~

ni last sms yg aku dapat dari A. time ni aku dah sampai umah dah:
La ni dia nk bwk g court sapa yg mengadu kat bos yg dia bergayut kat tpon.
Bodo tak? dah sah2 dia yg salah.
dia nk bawak naik court.
Silap2 dia yg masuk lokap.
Bodo nk mamphos!
~04.44PM 09-04-2008~

Aku bukan nak cakap apa.. aku memang mudah kesian kat org ( walaupun S tu bukan satu bangsa ngan aku). tapi dia yg wat diri dia camtu

mcm aku cakap yg aku takleh dok sendiri2. ini akan menyebab kan kepala otak aku ligat berfikir tentang masalah yg berlaku ni. kat ofis aku tenang sekejap lepas bercerita ngan T, I, Z tentang masalah ni.

sampai kat umah lak.. still lagi aku tak tenang. husband aku lak ada banyak keje. takleh balik awal. aku tak tahan, aku call dia citer msalah aku ni. dia suh aku bersabar. melalui masalah yg aku citer tu dia kata aku tak yah risau. aku tak salah pun. ym tu cuma borak kosong aku ngan A jer. lgpun benda tu dah lama..yg pasal S tu biar ajerlah. kita tgk apa yg dia leh buat kat aku.

setengah jam lepas tu aku tak tenteram lagi. aku perlukan seseorg. aku call kak J. Kak J sudi dengar masalah aku. dia cakap kat aku dia pun dah biasa terkena ngan org camtu. suka cakap belit2. dia suh aku jgn risau. jgn pedulikan dia. apa2 jadi kat aku pun dia akan backing aku sebab dia pun tau perangai S camner. thank kak J.

masa husband aku balik... aku sambung balik citer masalah ini ngan dia. dia memang tahu perangai aku camner. tima kasih abg sebab memahami perasaan adeq.

mlm tadi pun tido aku tak lena.. asik terjaga yer. jaga kejap tgk kul 1.45.. 3.30..4.00..5.30... 6.00
tension weiii.. tido jaga.. tido jaga camni.

No comments: