08 April 2008

aNGaH XCiDeNT

Pada 2 April 2008 aku dapat panggilan daripada ma yg angah xcident.. masa tu aku kat tesco shah alam. terkejut gak aku dengar.. baru jer jap tadi aku berada kat kawasan tempat kerja ngah (bank rakyat).. alih2 dapat berita camni lak.. nasib baik aku tak jauh.. aku terus ajak husband aku gi tengok angah...

tempat pertama yg aku tuju ialah tempat keje ngah ( Lebar Daun). aku gi lah tanya receptionis dia.. dia cakap angah skrg kat demc. ada sorg budak ofis dia datang kat aku.. siap tunjuk jalan nak pi demc lagi... dia ada kirim barang beg dan helmet angah kat aku... aku tengok helmet dia dah pecah... mesti teruk ni... ( aku tak sempat amik gambar helmet)
aku tanya lah... motor angah kat mana.. dia bgtau yg motor tu ada kat luar. menurut kata receptionist tu lagi.. angah baru jer kuar nak pi antar surat..last2 dapat panggilan yg dia xcident.. malang tak berbau kan.. nasib baik lah org yg langgar tu pi antar kat spital..

ni lah rupa motor angah..


aku tanyalah camner leh xcident.. dia cakap kete org tu nak masuk simpang tak bg signal... dia pun nak tak sempat nak elak...iskh.. aku bukan nak salahkan dia atau angah... kadang2 aku heran ngan kebanyakkan pemandu kat malaysia ni yg malas bg signal. susah sgt ke?... oleh yg demikian, pengajaran utk aku dan utk pemandu yg lain.. bglah signal utk keselamatan.. signal bukan direka utk perhiasan.

sambung balik citer.... ni lah rupa angah lepas x cident.. berbalut sana sini... aku ni mabuk sikit tgk darah.. nasib baik berbalut.

masa aku sampai sana.. air mata angah mengalir... sensitif rupanya angah aku ni.. dia ni jenis tak suka menyusahkan org lain. dia xcident ni pun dia tak nak kasi tau mak ngan ayah aku.. tapi atas nasihat bos dia.. dia kena bgtau gak... husband aku kena turun bawah sebab kat atas tak leh ada ramai sgt.. aku ingat hospital swasta semua boleh.. hehheh.. takperlah.. sempat gak husband aku ngan aku tolong angah tukarkan baju spital.. aku kan adik yg baik..:)

masa aku dok tunggu dia.. ada sorg tu datang... dah berumur sikit.. rabut pun penuh uban.. siap tegur aku lagi... amboi.. siap bergambar lagi.. abg aku jawab lah yg gambar tu nak tunjuk kat emak.. aku senyum jer.. dalam fikiran aku mesti ni bos angah... dia siap tanya camner leh xcident.. yg aku terkejut siap dia bukak balutan sebab nak tgk luka angah.. semua tempat dia tengok.. dalam hati aku cakap berani nya dia ni.. bagus betul bos camni... amik berat sungguh...

lepas tu dia cakap.. kat kepala ni calar jer.. tak perlu jahit.. takper.. kita bersihkan dulu.. pas tu kita tgk.. pas tu angah jawab.. ok dr. lorrr... doktor rupanya.. gaya tak mcm dr pun.. aku gelak sorg2 dalam hati.. mana leh gelak kuat2.. kan ni spital.. hehhee
dalam kul 3 lebih aku mintak diri nak balik umah kat gombak sebab nak report apa yg terjadi kat mak aku.. mak aku tak dapat nak gi sebab takder org nak bawak dia mai spital.. aku ingat pun balik ni kalu sempat nak suh husband aku bawak dia tengok angah. mak mana tak risau pasal anak kan... masa nak balik gombak.. hujan bukan main lebat.. awan pun gelap semacam jer... on the way nak balik, kat jalan sg besi banjir ko.. yg naik motor semua patah balik.. yg berani jer teruskan. aku nganhusband dah cuak, yerlah.. aku balik naik kete kesayangan amba yg kecik itu... kang kalu masuk air mau tak leh start.. masa nak lalu banjir tu,... aku ngan husband tak berenti berdoa... mintak jauhkan segala bencana... mulut sorang2 terkumat kamit... alhamdulillah kami berjaya merentasi air yg tinggi bawah lutut tu.. dalam perjalanan aku tengok banyak betul kete yg rosak di tengah2 jalan.. air pun banyak betul bertakung.. bukankah itu satu yg membahayakan..

aku selamat sampai umah kul 7. sebagai wartawan yg tak bertauliah, aku citerlah kat mak aku apa yg terjadi.. siap tunjuk gambar yang dah diambil..lepas maghrib dorg lak bersiap nak pi melawat angah. adik aku ije sedang tunggu ngah kat sana.. aku lak dok umah jaga ebab. masa balik tu ma citer yg angah balik esok. jadi aku pun amik cutilah esok sebab nak jaga ebab sementara mak aku uruskan angah.

lepas angah kuar spital, terus gi balai polis buat report.. tapi angah kena datang esok nyer sebab yg nak temuramah tu takder. ari jumaat tu aku terus gi keje dari gombak.. kuar umah kul 5.45 pagi.. awal giler.. tapi best gak gi keje awal2 ni.. kete kat jalan pun tak banyak.. sampai kat ofis ramai yg tanya mana aku menghilangkan diri.. bila dorg tanya camtu aku jadi sebak.. aku kan sensitif. tapi aku citer gak kat dorg apa yg berlaku

tengahari tu ma call yg wan sakit kat kg. dia tak leh nak buang air besar ngan kecik. ma cakap dia nak balik kg kat kelantan nak tgk wan... . aku pun apa lagi call husband aku suh dia amik cuti half day balik gombak. aku ngan husband tak ikut balik kg sebab aku kena jaga ebab, jaga angah yg lepas xcident tu..kena bawak dia wat report... lagi satu aku kena jaga adik aku yg nak PMR tu. dia ada kelas tambahan ngan ada pertandingan kawad... aku terima tanggungjawab tu ngan rela hati.. masa nilah aku nak berkhidmat utk keluarga tercinta..heheheh

No comments: